Situació actual de la xarxa d’aigua i accions de l’Ajuntament
Com està passant aquests últims estius, amb l’arribada de la calor, hem constatat un augment notable de les fuites d’aigua a la nostra xarxa. Entenem perfectament la preocupació dels veïns i veïnes, perquè és també la nostra. Volem deixar clar que des de l’Ajuntament fa temps que treballem per donar resposta a aquesta situació, amb actuacions concretes i planificades per millorar el rendiment i l’eficiència de la xarxa d’abastament.
Igual que la ciutadania, estem profundament molestos amb la gestió que està fent AGBAR, empresa concessionària encarregada del manteniment i reparació de la xarxa. La seva resposta davant de l’increment de les fuites ha estat clarament insuficient. És per això que hem decidit obrir la porta a explorar alternatives i ja hem compartit aquesta voluntat amb els grups de l’oposició, amb esperit de mà estesa i col·laboració, agraïm la implicació i el tarannà constructiu de tots els grups per trobar la millor solució.
Tot i les dificultats, no hem estat pas inactius. En els darrers anys, l’Ajuntament ha fet una sèrie d’inversions significatives en la millora de la xarxa:
- Portada d’aigua a la Plana Novella i a Mas Mestre
- Substitució i reducció de dipòsits per millorar l’eficiència
- Instal·lació 15 vàlvules de regulació de pressió
- Redacció d’un pla d’aprofitament de l’aigua depurada
- Renovació imminent de la xarxa del carrer Balança i, posteriorment, del carrer Verge
Aquestes actuacions acumulen una inversió de prop de 5 milions d’euros.
Algunes de les actuacions que s’han executat amb el fons de reposició:
- Adequació del pou de Can Surià
- Impermeabilització coberta i reparació dipòsit Can Surià
- Reparació del pou de Mas Mestre i substitució bomba
- Reparació del pou i desplaçament escomesa de la bassa de Bombers
- Reposició 140 metres de xarxa del carrer Montserrat
- Reparació d’hidrants
- Reposició xarxa c/Aquari
Sabem que encara no és suficient, però hem actuat dins de les nostres possibilitats i continuarem fent-ho.
Des de l’Ajuntament hem mantingut desenes de reunions amb AGBAR, reclamant una implicació més gran, més recursos i més eficiència. AGBAR és l’empresa concessionària fins al 2040, i el contracte no només li atorga drets, sinó també l’obligació de mantenir la xarxa.
Hem intentat resoldre la situació des del diàleg, però la realitat és que cal un canvi de rumb. L’empresa ha de complir amb els seus compromisos, especialment en un context tan crític com l’actual. No podem permetre que hi hagi fuites obertes durant setmanes o mesos.
A més, hem traslladat la nostra preocupació a altres administracions. M’he reunit amb diverses àrees de la Diputació de Barcelona (Habitatge i Urbanisme, Acció Climàtica, Infraestructures i Territori), amb l’Agència Catalana de l’Aigua, i fins i tot amb representants de la Generalitat. Estem treballant conjuntament per rebre suport tècnic i jurídic per revisar les condicions del contracte i plantejar possibles modificacions.
La situació també s’ha complicat pel fort increment del cost de l’aigua provinent d’ATL. Per exemple:
- El 2012: 62.000 €
- El 2015: 80.000 €
- El 2024: 137.000 €
- El 2025: 237.000 € (i podria augmentar el 2026)
El fons de reposició —que hauria de cobrir reparacions i petites renovacions— ha passat de 10.000 €/any (2015-2023) a una previsió de 127.000 € per al 2025, però la pujada del preu de l’aigua ha fet que, finalment, es redueixi a només 30.000 €. Això provoca un desequilibri molt greu, perquè amb la tarifa actual no podem cobrir les necessitats d’una xarxa envellida i amb moltes avaries.
Estem estudiant l’obertura d’un expedient sancionador a AGBAR per la manca de diligència en la reparació de les fuites i per altres possibles incompliments del contracte. Tot i això, la nostra prioritat és arribar a acords que permetin reconduir la situació. Per fer-ho, cal recuperar la confiança en l’empresa i exigir que compleixi amb les seves obligacions.
Hem demanat a AGBAR que plantegi mesures concretes per resoldre les fuites més crítiques de manera immediata. També estem treballant en solucions alternatives, conjuntament amb l’oposició, perquè som conscients que aquesta problemàtica ve de lluny i caldrà un esforç sostingut durant anys.
Pel que fa als tubs en superfície en carrers recepcionats per l’Ajuntament, estem treballant per trobar solucions que garanteixin l’abastament d’aigua aquest estiu i evitin més problemes. A Mas Milà estem revisant el projecte d’urbanització i properament s’actuarà al llarg de tot el carrer Verge, un dels més afectats.
Sabem que la situació és crítica, i entenem perfectament la indignació dels veïns i veïnes. Nosaltres som els primers indignats i preocupats, però també estem absolutament compromesos a posar-hi solucions.
Cal dir-ho clarament: ens trobem davant d’un problema estructural i complex, que no té una solució fàcil ni immediata. La xarxa actual és extensa, envellida i presenta un rendiment molt per sota del que seria desitjable. A més, les actuacions de reposició són molt costoses, i requereixen temps, recursos i una bona planificació a llarg termini.
Tot i això, des de l’Ajuntament seguirem invertint per garantir l’abastament d’aigua, i exigirem a l’empresa concessionària que estigui a l’altura del moment. Aquesta és una tasca que ens ocuparà anys, però no ens aturarem fins que tinguem una xarxa d’aigua digna i eficient per al nostre municipi.